mandag 7. desember 2009

Mandag igjen etter en hektisk helg..

Helgen startet med en fredagskveld jeg tenkte å bruke til rydding og annet forefallende arbeid etter at guttungen var i seng og jeg fikk huset for meg selv, siden mannen nå er reist offshore en tur..

Veeeel... Rydding og rydding fru Blom... For det første har jeg en meeeget lekker sak stående i kjelleren som roper på meg og skulle gjerne satt meg ned og nesegrust beundret den, men det har jeg da ikke tid til i en sådan førjulsstund!
Jeg fikk ryddet litt på kjøkkenet og vasket såpass at jeg fikk hengt opp julegardinene.. (Kjøkkenet mitt kan aldri vaskes PENT så det begrenser seg selv mengden innsats jeg er villig til å legge ned der... )
Så skulle blikket vendes mot stuen.. Men den store kleshaugen som satt i en stol og taust ventet på sin porsjon oppmerksomhet ble elegant oversett av husfruen som hadde fått en fiks idè om at speilet som hang på gjesterommet nå skulle pryde veggen bak spisestuen. Speilet ble hentet opp og så gremmet over siden gullfargen det hadde på rammen sin ikke var som hukommelsen tilsa. I tillegg oppstod det vanskeligheter med å få det opp på veggen siden jeg da ikke maktet å lokalisere en grønn skrumaskin, som vanligvis lyder navnet Bosch, men som altså denne fredagskvelden ikke ville gi seg til kjenne.
Som besttelser flest ville ikke denne la seg kue av et forsvunnet power tool, så istedet for å rydde da og finne maskinen dagen etter når mannen var å få tak i var umulig. Ryddingen ble dermed utsatt til fordel for klappjakt rundt i huset på diverse logiske, og mindre logiske, oppbevaringssted for verktøy.. Det hele endte med at jeg  fikk speilet opp på veggen ved hjelp av et lite skrujern og skruer som ikke var stjerneskruer men av typen "torks" (hvordan nå i huleste det skrives... ) så litt på skakke med feil farge kom det da opp på veggen...

Lørdag startet aalt for tidlig for en som hadde kommet seg mye for sent i seng, men med en myk start av typen "spise julebrød med ost og sitte under pledd mens man ser julemorgen sammen" la alt til rette for en effektiv dag..
Min kjære far tok turen for å klippe håret til en som misliker den slags aktiviteter, men som måtte likevel med både bursdag og jul på trappene. Før han kom var første runde med brente mandler unnagjort og siden de var oppspist ganske kjapt fikk jeg mekket en runde til til å ta med som takk for hjelpen. Etter at han dro mekket jeg to runder til med mandler, tiltenkt min svigerfar, og i godt samarbeid med poden ble det også en full boks pepperkaker og vi fikk pyntet pepperkakehus.
Med dagens baking unnagjort og etter en kjapp dusj var vi klar for å fortsette. Turen bar først til Biltema og Bohus, og med lakk og julegaver i bilen snudde vi nesen hjemover igjen. Stoppet hos svigers for å levere mandler og se Jul i Svingen og så kom vi da hjem igjen til slutt..

Min planlagt fornuftige lørdagskveld ble soset bort forran macen med testing av Skype osv... Fun! Men ikke akkurat fornuftig.. *hihi*  Men unskyldte meg med at jeg hadde vært så flink tidligere på dag...

Søndag fikk en enda treigere start enn lørdag og lite ble gjort før vi fikk tatt oss en tur ut og måket fri trappa for snøen som holdt på å smelte bort, for å forhindre evt holkeføre i trappen om været skulle snu igjen.. Men frisk luft gjør under og når trappene var snøfrie bar det inn igjen for å hente det tidligere omtalte speilet, gråpapir, plasthansker og maskeringstape...
Bilen måtte dermed låne bort plassen sin i garasjen en stakket stund. Siden søndagsplanen vår egentlig var å få med oss oppsetningen av "Reisen til julestjernen" av et lokalt barneteaterlag ble det tid til ett strøk lakk på rammen før vi gikk inn, spiste middag, dusjet/skiftet og tilbake i garasjen og rakk strøk nr.2 før avreise.

Etter at Sonja, aka Gulltopp, hadde fått returnert julestjernen og sammen med småfugler og smånisser  hadde sunget oss alle til julestemning inviterte vi med oss farmor, farfar, mormor og mannens mye yngre søskenbarn hjem til oss for å spise pepperkaker og se Jul i Svingen..
Dermed ble lite annet gjort enn at pepperkakene forsvant får vi rakk å pynte de.. *hehe*
Kjære mor og svigermor forbarmet seg over klesvasken og jeg fikk bære den på plass i sammenlagt form.. *LYKKE!* Prøvde også å montere pepperkakehuset som poden pyntet men ikke søren! Det kollapset bare samma søren.. Så her må det nok pakes ett nytt et som monteres med knekk og så får vi prøve å pynte det igjen..

Phu... Dette ble jaggu langt! Men det har vært en lang helg også.. Jeg har nå 2 helger på rad planlagt "søndag i advent"-innlegg med bilde av åretsadventstake... ehm.. Jah.. Er to helger igjen ennå...

Og orket du lese gjennom heeeeele reglen her så skal du premieres med bl a FØR/ETTER bilder i morgen.. Men nå er det natt for ei som har ranglet hele helgen og som også i dag endte opp forran macen.. Jeg ser dette utvikle seg til et skremmende mønster... God natt!

5 kommentarer:

  1. Puuuh, litt av en helg på deg!! Jeg leste alt sammen, men nå er det natta!

    Klem Pinklady

    SvarSlett
  2. :) no gjekk augene i kryss her! Det var litt av ei helg! Men litt har du no fått gjort? Vi kom akkurat inn frå boblebadet i hagen, og sit her varm og nydusja og veit at eg bør gå å legge meg! Ang. det badet; vi brukte garasjefondet for to år sidan... ;) Gjer underverk for ryggen min. Eg kan ikkje ta medisinar, og då er dette ei god løysing! Eg håper at du får ei flott desemberveke Idun! Pakken din er i ferd med å bli ferdig forresten! :)

    God klem E.

    SvarSlett
  3. hihi,godt å se at det ikke bare er meg som stresser rundt i førjulstiden:)ha en fin uke:)advendtsklem

    SvarSlett
  4. Tihi, vært en lang helg på deg med andre ord. Godt det ikke bare er meg som har masser å gjøre, men aldri får gjort det.

    Ha en flott tirsdag
    Klem Janne Merethe

    SvarSlett
  5. Du er så søt! Herleg langt innlegg:)
    Har sakna å lese dei flotte innlegga dine.
    Klem Anne i www.anneskaar.com:)

    SvarSlett

Om du vil legge igjen ett ord, eller to, så blir jeg veldig glad :)