onsdag 17. februar 2010

Planlegger K J Ø K K E N !

Jammen er det mye man skal vite om og huske på i en slik prosess!

Jeg leser alt jeg kommer over av "dette bør du vite"-typen artikler jeg kommer over på nettet , som denne om hvordan man planlegger det perfekte kjøkken . Jeg leser kjøkken spesialer i gamle interiørblader osv..

Mange teorier er ute å går ja!

1) VASK
Jeg er så betatt av porselensvasker! Jeg synes at de er utrrolig lekre, og mener at de nok har det som trengs for å live opp vår "kjedelige", hvite, klassiske innredning.


Men så er det min bedre halvdel, praktikeren, som skal ha underlimt vask..


Ikke like lekkert det... Da må det evt bli denne runde her..



For høre med han hva han tror..
I "verste" fall blir det likevel en stålvask, og det er ikke verdens undergang. Vi skal grå benkeplate + backsplash.. I'll make it work. Man velger sine kampsaker, og porselensvask er ikke min, selv om jeg virkelig kunne tenke meg det....

Alle bilder er av modeller fra Villeroy & Boch, hentet fra sink-shop.com  

2) BENKEPLATE
Min kjære ønsker seg en benkeplate i sten. Marmor. Meeeeen. Det utgår. Og det er det først og fremst prisens skyld.. Vi skal ha så mye benk på vårt lille kjøkken, at benkeplaten ville doblet sluttsummen.. Au.
Benkeplate i heltre er jo også veldig flott, men med tanke på hvor lite flinke vi er til å olje spisestubordet har jeg en følelse av at det er en dårlig idè..
Så vi velger nok noe i denne retningen her;

Laminat Drivved


Laminat Grå sandstein


Må titte litt mer på begge to i virkeligheten, opp mot innredningen osv..
Begge platene over er fra Norema 

(Foto: skjermdump fra Norema.no )

3) BACKSPLASH
Vi vurderte først glass og en lekker tapet. Nå heller vi mer mot en litt enklere, dog fremdeles lekker, tapet i kombinasjon med fliser. Dvs, vi har tittet på plater... Først på de her fra Fibo Trespo;


Denne grå her kan jo være noe for oss?

(Foto: Fibo Trespo pdf.katalog om kitchenboards)

Men vi har også kikket på en annen leverandør som vi heller litt mere mot (klarer ikke å huske navnet - skal sjekke når jeg er hjemme og kan finne frem brosjyren..), men til syvende og sist må vi jo se på hvilken leverandør som har en farge som passer sammen med benkeplaten som vi til slutt velger...

Jeg er på utkikk etter en flott tapet, som hun selvfølgelig ser for seg inne i hodet sitt, og er derfor på jakt etter en butikk i Ålesundsområdet som har GODT og STORT utvalg i tapet, gjerne fra flere leverandører.

Ellers så må vi ta stilling til hva slags gulv vi vil ha, hvilket armatur vi vil ha osv.

Ang. armatur har jeg alltid hatt litt lyst på ett av denne typen her;


Men det kommer jo an på hva slags vask vi ender opp med.. Men noen som har erfaring med denne typen armatur? Ikke nødvendigvis dette fra Hansgrohe , men generellt armatur til kjøkken med uttrekkbar dusj?


For dere som nettopp er ferdig med deres kjøkken eller av andre grunner på ingen måte ORKER å ta stilling til kjøkkenproblematikk så advarer jeg herved om at den slags innlegg nok vi dukke opp her hos meg fremover da det nærmer seg fort at vi må ha klar en bestilling slik at vi har fått alt til det skal monteres.. Men for dere andre som elsker å tenke på kjøkken, mene noe om kjøkken og PLANLEGGE kjøkken; fyr løs! Her blir ALLE tips tatt varmt i mot!

 

7 kommentarer:

  1. Å så gøy det er med planlegging.
    Jeg er ikke fryktelig god på tips ang noe av kjøkkengreier egentlig, men det jeg kan si noe om er porselensvask. Vi har det på kjøkkenet vårt, og jeg var ganske klar på at det SKULLE jeg ha. Gud å fint det er! Kjøkkenet blir virkelig et helt annet. En liten ulempe kan selvfølgelig være at det kan bli grå striper i porselenet hvis man vasker steikepanne osv oppi der.I tillegg ser det ofte veldig mye mer skittent oppi der i forhold til en stålvask f.eks. Med mindre man er veldig flink til å vaske den hele tiden da..
    Men pytt sann, jeg angrer hvertfall ikke på at vi valgte den vasken vi gjorde.

    Lykke til med valgene deres, resten kan jeg dessverre ikke hjelpe dere med

    Klem Janne Merethe

    SvarSlett
  2. Det er mye å ta stilling til og man skal helst bli fornøyd i etterkant. Vi har underlimt stålvask og lignende blandebatteri som dere har sett på. Jeg er superfornøyd med vårt kjøkken og med den underlimte vasken. Veldig greit når man tørker av benken og det ser veldig ryddig ut. Ta en titt på bloggen min, så ser du det nye kjøkkenet vårt. Lykke til med planleggingen.
    Klem Anette

    SvarSlett
  3. Porselenvaks er lekkert! Men det mister kanskje litt av sjarmen når den blir underlimt.
    Ang benkeplaten ville jeg ha valgt en som var ensfarget. Har en som er "gråmelert" og det er helt håpløst vanskelig å se om det er noe skitt på den! :S

    SvarSlett
  4. Hei!

    Kom plutselig over denne flotte bloggen!
    Beir meg merke i benkeplaten i laminat drivved du viser frem - den skal vi ha på vårt nye kjøkken. Synes den er kjempefin!
    Måtte bare kommentere det, så vil jeg lese videre på bloggen din etterpå :)

    Legger deg til i bloggrollen min jeg og håper det er greit!

    SvarSlett
  5. UTROLIG spennende å fornye kjøkkenet! Jeg skulle gjerne gjort det samme her, enda jeg liker kjøkkenet som bare er tre år gammelt. MEN, løsningen er helt elendig! Jeg forstår ikke hva vi tenkte på den gangn.. eller hva jeg ikke tenkte er vel mer riktig.. hihi.. sånn går det når jeg faktisk overlot hele jobben til min kjære ;-D

    Syntes dere har kommet langt, og likte mange av løsningene. JEG HADDE definitivt stått på for hvit vask.. hihi.. men thatæs me ;)

    Klem til deg

    SvarSlett
  6. Hei igjen, og tusen takk for kjekk kommentar på bloggen min. Det varmer et blogghjerte vet du :)

    Vi skal ha kjøkken fra Marbodal (boligen er miljøbolig og vi må velge kjøkken som er svanemerket). Hvitt matt kjøkken, du finner tegninger inne på bloggen hvis du er interesert i å se det.
    Tror det blir bra med den benkeplaten vår!

    Takk for heklebok-tips - den skal jeg sjekke ut!

    Ang. lameller: Vi har det i dag, og jeg har liksom sett for meg plisségardiner denne gangen. Og når jeg har sett for meg noe, da skal det bli sånn - hihi :)
    Men vi får se, holder på å undersøke litt mer for tiden så det ordner seg kasnskje likevel.

    Fibo Trespo-platene du viser var fine! Liker godt de avlange flisene. Vi har ikke tatt stilling til hva vi skal ha, får ta det når vi kommer i hus og ser hvordan det blir.

    Hvilket kjøkken er det dere har bestemt dere for?

    SvarSlett
  7. Kom over bloggen din gjennom en annen blogg gjennom en annen, du vet det ene fører med seg det andre når man hopper rundt i blogglandia. Ang. tapetutvalg sier de at Johan R. Sunde har ett fantastisk utvalg og gode priser. Så det er nok verdt det å svippe over grensa til Sula :)

    Klem Ingvild

    SvarSlett

Om du vil legge igjen ett ord, eller to, så blir jeg veldig glad :)